Wat is Seitan?

Nee, seitan is geen nieuwe, hippe vleesvervanger. In Japan, China, Korea, Rusland en het Midden-Oosten wordt Seitan al honderden jaren gegeten. Van origine is het een Japans product dat van tarwegluten gemaakt wordt. Dat is een eiwit dat gewonnen wordt uit tarwemeel. Geen paniek van de gluten intoleranten onder ons, want er is ook een gluten-vrije variant gemaakt van speltmeel.

Seitan lijkt van structuur heel sterk op vlees en kan je daarom ook op dezelfde manier bereiden: bakken, roosteren, grillen, bbq of verwerken in stoofpotjes. Let er wel op dat als je er stoofpotjes van maakt dat je het niet te lang op het vuur laat, kort opwarmen is voldoende.

Seitan lijkt sterk op vlees en heeft dus echt extra kruiden nodig bij het klaarmaken, niemand lust ten slotte een kipfilet zonder kippenkruiden, of biefstuk zonder kruiden.

Is het gezond?

Voor mensen met een gluten intolerantie moeten heel goed opletten dat het op basis van speltmeel is. Voor de rest is het behoorlijk gezond. Ook wel even meegeven, seitan wordt tijdens de bereiding gekookt in een bouillon van tamari (sterke sojasaus), mogelijk moeten mensen met een soja-allergie dus ook opletten.

Dankzij de tamari wordt de opname van plantaardige eiwitten sterk verhoogd. Seitan bevat zo’n 22% aan eiwitten ( oftewel proteïne). Seitan is ook licht verteerbaar.

Ondanks dat het hard op vlees lijkt bevat seitan geen vitamine B12, cholesterol of verzadigde vetzuren.

Kan ik zelf seitan maken?

Ja, dat kan. Seitan maken is niet erg moeilijk. Je kan kiezen voor ‘kant-en-klaar’ glutenmeel of zelf de gluten uit het tarwemeel kneden.

kant-en-klaar meel

  1. Aan de kant-en-klare meel hoef je enkel water toe te voegen,
  2. kneden tot een stevige bal
  3. en dan gaarkoken in een bouillon (groentebouillon & tamari).
  4. Voeg voor de smaak nog wat rozemarijn of laurier toe.

 

Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *